11 april 2012

Böckerna om Dennis av Thomas Halling



När jag läste En blodig knoge (2011) så förstod jag knappt vad som hände. Dennis, som är rasist, går till en park med sina kompisar för att misshandla invandrare. Det är hela historien. Men det har kommit fler böcker som handlar om Dennis och man får lära känna honom lite i taget. I Pitbull (2011) skaffar Dennis en hund som han älskar mer än allt annat. Här visar han lite känslor. Nu kommer tredje delen, Ring mig! (2012) där Dennis blir förälskad i Maria, en mörkhyad tjej. Dennis skäms plötsligt för den han är och de rasistiska tatueringar han har på kroppen.

Ring mig! är endast 16 sidor. Det är den längsta boken i serien hittills. Böckerna säger inte mycket var för sig. De beskriver mest de känslor som Dennis kan få i olika situationer. Sätter man däremot ihop böckerna som ett pussel så börjar det hända saker. Dennis börjar bli intressant. Vem är han? Vad tänker han på? Kan han ändra sitt dumma beteende? I slutet av tredje boken börjar jag fundera och vill läsa mer!

Kolla om En blodig knoge finns inne

Kolla om Pitbull finns inne

Kolla om Ring mig! finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar