22 oktober 2012

Det är jag som är Caroline av Peter Barlach

När jag läste att Caroline i boken Det är jag som är Caroline är som en blandning av Lisbeth Salander och Pippi Långstrump blev jag genast nyfiken. Och att boken sen är skriven av Peter Barlach gjorde inte saken sämre. Jag norpade boken så fort den kom till biblioteket och några timmar senare var den utläst. Sträckläsning av bästa sort!

Caroline är 17 år och bråkar mycket med sin mamma. Under ett av deras gräl ropar mamman "Men flytta hemifrån då för fan!" Caroline är inte sen att nappa på detta och börjar packa. En timme senare står hon vid busshållplatsen i Orminge Centrum. Klockan är nio en januarikväll och det är svinkallt. Caroline vet inte vart hon ska ta vägen, hon vet bara att hon absolut inte ska flytta hem igen.

Vi får följa Caroline när hon hittar ett jobb (i delikatessdisken på en matvaruaffär) och en lägenhet (en matkällare hos en kompis), när hon träffar Joakim, en äldre, gift man som hon inleder ett förhållande med och när hon träffar Stephanie, en före detta knarkare och modell som kommer Caroline väldigt nära. Hela tiden är det fartfyllt, fängslande, roligt och sorgligt.

Peter Barlach är en av våra absolut bästa ungdomsförfattare just nu tycker jag!

Kolla om boken finns inne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar